‘Wat is belangrijker’, vroeg Grote Panda,
‘de reis of de bestemming?’.
‘Het gezelschap’, zei Kleine Draak.
James NorburyUit het boek: Grote Panda & Kleine Draak
Beste ouders, kinderen, scholen en professionele zorgverlening
EmotieKID® is ontstaan vanuit de praktijk bij gezinnen thuis en op scholen. Soms zijn er diagnoses, soms zijn er geen diagnoses. Emotionele veiligheid is belangrijk als we met kinderen en onszelf omgaan. Er is vaak een opeenstapeling van gevoelens, die lastig te ontwarren zijn en het kind zich niet meer veilig voelt.
Vaak weten kinderen, ouders, scholen geen raad met heftige emoties. Het kind of volwassen weet vaak niet wat hij / zij zelf voelt of ervaart. Boos, bang, angstig, verdrietig... Voor de ontwikkeling van het kind is het belangrijk dat er van jongs af aan, vanaf baby tijd gewerkt wordt aan de veiligheid en hechting van een kind - ouder. Waardoor het kind een gezonde emotionele ontwikkeling doormaakt. Makkelijker aansluit in zijn / haar omgeving en hierdoor leert uiten van gevoelens.
Soms gebeurt er wat in de emotionele ontwikkeling, waarbij het nodig is om inzicht te krijgen in de emoties van het kind, op school, in de klas, thuis, en omgeving. Op diverse scholen wordt gewerkt met EmotieKID® die is ontwikkeld om meer inzicht te krijgen in de emoties die er zijn op dat moment. Samen met de orthopedagoog wordt er in de binnenwereld van het kind meegekeken welke emoties op dat moment spelen.
Door verschillende tools te gebruiken die in de toolbox van EmotieKID® zitten: kleurenthermometer, emotie smileys in de kleuren van de thermometer, actiekaartjes wat ieder kan doen om tot rust te komen als de thermometer rood - zwart aangeeft. Stresscyclus-kaart, te gebruiken om inzicht in eigen gedachten en gevoelens te krijgen
De emotie-thermometer is een hulpmiddel voor het kind en voor omgeving een signaal dat het gedrag van het kind kan veranderen als de temperatuurmeter oploopt. Binnen in de gevoelswereld is er veel gaande als de kleur oploopt: bijvoorbeeld van rustig, kalm, nerveus, verdrietig, boos naar overstuur.
Vaak door overprikkeling ontstaan veel emoties die zich gaan opstapelen waardoor er ander gedrag op scholen en thuis ontstaat. Dit veroorzaakt stress wat ze niet doorhebben. Belangrijk dat hier aandacht op school en thuis voor is, waardoor kinderen leren over eigen emoties en leren uiten van emoties. Dit wordt emotieregulatie genoemd, wat nodig is voor emotionele veiligheid, vertrouwen en verbinding.
Samen met kinderen, ouders, scholen en jeugdprofessionals kijken we in het emotie systeem en neurologisch stress systeem waarom de thermometer oploopt.
Voordelen van de EmotieKID tools
Als SKJ- Jeugd en Gezinsprofessional en achtergrond Orthopedagogiek ligt mijn hart bij kinderen, ouders, gezinssystemen en scholen. Daarnaast werk ik met scholen samen om met de EmotieKID® meer aandacht te schenken aan: LSCI Life Space Crisis Interventies waarbij er meer inzicht bij kinderen, op scholen of thuissituaties komt over hun eigen emoties en gedrag. De stress cyclus is onderdeel van LSCI
Stel je vraag: bel 06-13304244